Search
Close this search box.

خدمات

ساخت و تولید

طراحی و مهندسی

اجزای تابلو PLC و کاربرد آن

فهرست مطالب

طراحی تابلو پی ال سی

در این مطلب آموزشی ، هدف آشنایی با نحوه طراحی تابلو کنترل و برآورد تجهیزات مورد نیاز آن می باشد. به گونه ای که امکان ساخت تابلو کنترل بر اساس آن وجود داشته باشد. البته این مقاله تنها آموزش مقدماتی می باشد و در هر پروژه، می بایست ابتدا مشخصات آن در سیستم کنترل لحاظ شود.در انتهای این مقاله لیست قطعات به همراه قیمت ساخت انواع تابلو کنترل توسط شرکت نیکسا ارایه گردیده است.

همان طور که می دانید، تابلو کنترل، وظیفه جمع آوری اطلاعات ورودی ، پردازش این داده ها و در نهایت ارسال فرامین بر روی خروجی ها را بر عهده دارد. که پردازش این اطلاعات اهدا ف فرایند را با توجه به برنامه نوشته شده فراهم می نماید. اطلاعات ورودی و خروجی به صورت دیجیتال (1-0) و یا آنالوگ می باشد.

 

خدمات طراحی و مهندسی سیستم کنترل

 

هدف اصلی، محاسبه قطعات تابلو کنترل از جمله کارت های ورودی خروجی  و در نهایت محاسبه قطعات جانبی بر اساس این اطلاعات می باشد. لازم است قبل از ادامه مطلب به بررسی روش های محاسبه ورودی و خروجی یک تابلو کنترل پرداخته  شود.

در ابتدا و با مشاهده ویدئوی زیر، به بررسی و شناخت قطعات و تجهیزات داخل یک تابلو کنترل می پردازیم:

 

ویدئوی (1). قطعات و تجهیزات تابلو کنترل

 

محاسبه کارت PLC

 

ورودی و خروجی دیجیتال و آنالوگ

 

با توجه به اعداد فوق و کارت های موجود، تعداد کارت ها به شرح زیر می باشد:

بنابراین…

تعداد 11 عدد کارت 32 تایی و یک کارت 16 تایی برای ورودی دیجیتال در نظر گرفته می شود. به همین روش، کارت 32 تایی و یک کارت 16 تایی نیز برای خروجی دیجیتال در نظر گرفته می شود.

تعداد 10 عدد کارت 8 تایی ورودی آنالوگ، 2 عدد کارت 8 تایی خروجی آنالوگ و 1 عدد کارت 2 تایی خروجی آنالوگ، تعداد کارت های این سیستم است.

پس از تعیین کارت ها، دوباره I/O های نهایی، به شرح زیر محاسبه می گردد:

 

کارت های ورودی و خروجی PLC

 

خدمات تابلو کنترل صنعتی

 

در تابلو کنترل، به طور معمول رله های ایزوله برای بعضی یا تمام ورودی و خروجی های دیجیتال نصب می شوند و هم چنین برای ورودی آنالوگ نیز بریر در نظر گرفته می شود. این تعداد قطعات نیز باید در طراحی سیستم کنترل در نظر گرفته شود.

از طرفی، باید از نصب سیستم HMI بر روی تابلو مطمئن شد تا این سیستم با سیستم کنترل سازنده سازگاری داشته باشد.

 

خدمات تولید تابلو برق

 

 

طراحی سیستم کنترل

 

محاسبه قیمت PLC

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *