Search
Close this search box.
قیمت تابلو برق فشار ضعیف و انواع آن

خدمات

ساخت و تولید

طراحی و مهندسی

معرفی انواع تابلو برق فشار ضعیف و اجزای آن

فهرست مطالب

تابلو برق فشار ضعیف محفظه‌ای فلزی است که توزیع برق سه فاز را برای ولتاژ های تا 1000 ولت و جریانی تا 10000 آمپر را در فرکانس های 50 تا 60 هرتز فراهم می‌کند. تابلو برق فشار ضعیف همیشه در سمت ثانویه (ولتاژ پایین) ترانسفورماتورهای توزیع قرار می‌گیرند. در این مطلب آموزشی با انواع تابلو برق فشار ضعیف و همچنین اجزای تابلو برق فشار ضعیف آشنا می‌شویم. اگر به دنبال طراحی یا قیمت تابلو برق فشار ضعیف هستید با نیکسا تماس بگیرید.

تابلو برق فشار ضعیف (تابلو LV)

برای محافظت، کنترل و نظارت بر سیستم های توزیع برق مهم و ایمن و کارآمد، به تجهیزات توزیع ولتاژ پایین بسیار کارآمد نیاز است. در این موارد، تابلو برق ولتاژ پایین اغلب، راه حلی بهینه است. به طور کلی تابلو برق دارای درجه 1KV به عنوان تابلو برق ولتاژ پایین شناخته می شود. تابلو برق فشار ضعیف شامل تجهیزات (لوازم جانبی مورد نیاز برای محافظت از سیستم) زیر می باشد:

بیش ترین کاربرد تابلو برق ولتاژ پایین (Low Voltage: L.V) در تابلوی توزیع LV است.

 

طراحی تابلو برق فشار ضعیف

شکل (1). تابلو برق فشار ضعیف

 

خدمات مشاوره نیکسا

 

اجزای تابلو برق فشار ضعیف

در ساخت تابلو برق صنعتی فشار ضعیف بخش‌های زیر در نظر گرفته می‌شود:

ورودی (Incomer) تابلو برق

ورودی، برق ورودی را به باس ورودی (Incomer Bus) می دهد. یک تابلو برق فشار ضعیف در ورودی خود باید دارای یک کلید حفاظتی اصلی باشد که بتواند جریان غیرعادی را برای مدت زمان کوتاهی تحمل کرده (قدرت اتصال کوتاه مناسب با سیستم داشته باشد) و از دستگاه های پایین دست و کل سیستم در زمان اتصال کوتاه محافظت نماید. هم چنین کابل فشار ضعیف متصل به ورودی تابلو کنترل، باید قدرت تحمل جریان غیرعادی را در مدت زمان کوتاه داشته باشد.

به طور کلی، کلیدهای قطع کننده هوایی (Air Circuit Breakers)، به عنوان دستگاه قطع کننده استفاده می شوند. کلیدهای قطع کننده هوایی ولتاژ پایین معمولا برای جریان های ورودی بزرگ تر یا مساوی 1600 آمپر مورد استفاده قرار می­ گیرند. این کلیدها دارای زمان قطع طولانی، اندازه بزرگ و هزینه زیادی هستند. اما با این وجود در جریان هایی با ورودی بالا، به عنوان مناسب ترین گزینه برای حفاظت از سیستم و تابلو برق فشار ضعیف انتخاب می شوند.

نکته: تابلو برق فشار ضعیف و قطعاتی که در داخل تابلو قرار داده می شوند باید  از درجه حفاظت IP مناسب محیطی که در آن قرار گرفته اند برخوردار باشند.

 

اپلیکیشن طراحی تابلو برق

ورودی های فرعی (Sub – Incomer)

در تابلوهای فشار ضعیف با توجه به نظر طراح سیستم، امکان به کارگیری ورودی های فرعی بعد از ورودی اصلی وجود دارد. این ورودی ها از باس اصلی ورودی، تغذیه می شوند. هر ورودی فرعی، فیدر جداگانه ای را تغذیه می نماید که این فیدرها از طریق کلیدهای کوپلر به یکدیگر متصل می­ شوند. ACBها (کلیدهای قطع کننده هوایی) و کلید فیوزها به طور کلی به عنوان ورودی های فرعی همراه با کلیدهای اتوماتیک کمپکت (MCCB) استفاده می شوند.

خدمات طراحی تاسیسات برق صنعتی

فیدرها (Feeders)

فیدرهای گوناگون، برای تغذیه بارهای مختلفی که در پروژه قرار دارد؛ مانند بارهای موتوری، روشنایی، ماشین آلات صنعتی، تهویه مطبوع، سیستم خنک کننده ترانسفورماتور و … به فیدر اصلی و در صورت وجود ورودی های فرعی به فیدر فرعی متصل می شوند. با توجه به نوع بار متصل به فیدرها، از کلیدهای مختلفی استفاده می­ شود:

  • فیدر موتور:  فیدر موتور باید در برابر اضافه بار، اتصال کوتاه و جریان بیش از حد تا وضعیت روتور (Rotor) قفل شده و تک فاز محافظت شود.
  • فیدر ماشین آلات صنعتی:  مانند اجاق گاز، حمام آبکاری و … . معمولا توسط واحدهای قطع کننده کلید فیوز و MCCB محافظت می شوند.
  • فیدر بار روشنایی: این مورد مانند بار ماشین آلات صنعتی محافظت می شود اما در این حالت، حفاظت اضافی از جریان نشتی زمین برای کاهش خسارت به زندگی و اموال که می تواند در اثر نشت مضر جریان و آتش سوزی ایجاد شود، صورت می گیرد.

در سیستم تابلو برقL.V، وسایل الکتریکی در برابر اتصال کوتاه و بار بیش از حد، توسط فیوزهای الکتریکی یا قطع کننده مدار الکتریکی محافظت می شوند. با این حال، اپراتور انسانی، در برابر اتفاقاتی که در دورن سیستم ها رخ می دهد، به اندازه کافی محافظت نمی شود که با استفاده از قطع کننده مدار نشتی زمین می توان این مشکل را برطرف نمود. این قطع کننده با جریان نشت کم، کار می کند و می تواند جریان نشتی تا 100 میلی آمپر را تشخیص داده و دستگاه را در زمان کم تر از 100 میلی ثانیه از مدار جدا کند.

 

دیاگرام تابلو برق فشار ضعیف

شکل (2). دیاگرام تابلوبرق فشارضعیف

 

محاسبه جریان اتصال کوتاه

 

یک نمودار معمولی از تابلو برق فشارضعیف در بالا نشان داده شده است. در این تصویر، برق اصلی تابلو از یک ترانسفورماتور تامین می گردد. این ورودی از طریق یک جداکننده الکتریکی و هم چنین MCCB، (در شکل نشان داده نشده است) باس ورودی را تغذیه می کند. دو ورودی فرعی به باس ورودی اصلی متصل هستند و این ورودی های فرعی با استفاده از کلید فیوز یا کلیدهای قطع کننده کمپکت یا هوایی محافظت می شوند.

در صورتی که بر روی هر کدام از باس فیدرهای شماره 1و 2 یک دیزل ژنراتور قرار بگیرد، باید بین کلیدهایی که در ورودی های فرعی 1و قرار دارند و کلید کوپلر، Interlock برقرار باشد.

توضیحاتی که بیان شد، اساسی ترین و ساده ترین طرح برای تابلو برق ولتاژ پایین یا تابلوی توزیع .L.V است.

خدمات نیکسا طراحی و ساخت تابلو برق صنعتی

انواع تابلو برق فشار ضعیف از نظر ساختمان

تابلو برق فشار ضعیف از لحاظ ساختار به انواع مختلفی تقسیم میشود. متداول‌ترین انواع تابلو برق فشار ضعیف از نظر نحوه ساخت بدنه به شرح زیر است:

  • تابلو برق فشار ضعیف دیواری
  • تابلو برق فشار ضعیف ایستاده از نوع فیکس (برای قیمت تابلو برق ایستاده فشار ضعیف با نیکسا تماس بگیرید)
  • تابلو برق فشار ضعیف ایستاده از نوع کشویی (برای قیمت تابلو برق ایستاده فشار ضعیف با نیکسا تماس بگیرید)
  • تابلو برق رک
  • تابلو برق میز پیانویی و یا کنسولی

بیشتر بخوانید: تابلو کشویی سیواکن زیمنس (SIVACON)

بیشتر بخوانید: تفاوت تابلو ثابت با تابلو کشویی چیست؟ (تفاوت تابلو ریتال و سیواکن)

قیمت تابلو برق فشار ضعیف

چندین فاکتور بر روی قیمت تابلو برق فشار ضعیف تاثیرگذار است. اولین فاکتور ابعاد تابلو برق می‌باشد قیمت یک تابلو برق دیواری به مراتب کمتر از یک سلول ایستاده می‌باشد.آیتم بعدی پارامترهایی مانند ضخامت ورق مورد استفاده، جنس ورق، نوع رنگ تابلو و… می‌باشد. یکی دیگر از آیتم‌ها در قیمت تابلو برق فشار ضعیف میزان IP تابلو برق است. هر چقدر درجه حفاظت تابلو برق عددی بزرگتر باشد قیمت تابلو برق فشار ضعیف افزایش می‌یابد. کارشناسان شرکت نیکسا می‌توانند در خصوص انتخاب تابلو برق متناسب با پروژه شما مشاوره رایگان ارائه دهند، با ما تماس بگیرید.

سخن پایانی

تابلو برق فشار ضعیف متناسب با نیاز مشتری در انواع و سایزهای مختلفی طراحی و ساخته می‌شود. در این مطلب آموزشی با انواع تابلو برق فشار ضعیف از لحاظ ساختار آشنا شدیم. به طور کلی اجزای تابلو برق فشار ضعیف شامل سه بخش ورودی های تابلو برق، ورودی های فرعی و فیدرها می‌باشد. اگر به دنبال طراحی و قیمت تابلو برق فشار ضعیف هستید یا قیمت تابلو برق ایستاده فشار ضعیف با شرکت نیرو کنترل سامان (نیکسا) تماس بگیرید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *